Общо показвания

октомври 10, 2006

За иконките и менютата

Напоследък ме занимава идеята за "разкрасяването" на работната среда Гном. Опитвах се изпаднал почти в патос да достигна висините на титулувания за най-добър Aqua интерфейс. Само че някъде по пътя явно се изгубих. Може би не умея добре да следя набелязаните цели, а може би просто не съм сигурен каква е целта, но е факт че от простото рисуване на нови и предполагаемо по-добри елементи преминах към четене на кода (gtk+-2.x) и снощи достигнах климакса на лудостта си - поставяне на код вътре в готови и работещи приложения за да ми отпечатват йерархията на активираните елементи/уиджети/ (за любопитните, използвах обикновен hook който извиква gtk_widget_path() при всеки почти всеки event (явно съм слаб програмист или слабо разбирам GTK) предизвикан от потребителя))
Резултатите? С доста голяма точност са възможни стилизирания на определени уиджети в определени програми. Въпросът е на каква цена става това. И кому е нужно.
През тези няколко дни (почти седмица) агония в преследване на намирането на начин да се докопвам до точно определени елементи, да се справям с инженерните решения на някой и друг програмист (специално тези разработили графичния интерфейс на epiphany просто са надминали себе си от всякъде!), тотално омазване на дистрибуцията ми (Fedora 5) с всевъзможни закърпени програми (при това с кръпки писани от мен - лудост и самоубийство!, аз все пак не съм програмист, нито имам опит в тези неща, вероятно по-разумно беше да направя виртуална машина на която да тествам или поне някакъв chroot, не знам как е най-добре да се постъпи, във всеки случай нямам отделна машина за тестовете, тук ако някой може да даде съвет ще е хубаво) и безсънни нощи преправяне на gtkrc файла и тест и преправяне и тест и преправяне.... стигнах до извода, че един човек сам не би могъл да се справи, дори и да е на пълен работен ден над това. Следва да потърся помощ може би, но от малкото което съм виждал като отношение по коментарите из gnome-look не съм очарован от идеята, там явно всеки е за себе си, което е малко разочароващо.

Другият проблем се оказаха иконите.
Аз използвам набор икони събрани от 3 комплекта, OSX, Nuvola и Aero плюс няколко директно "откраднати" от Mac OSX. До колкото ми е известно, лиценза на art-works на Епъл не позволява използването му по този начин, но нали съм българче, не се съобразих. Знам какво си мислят някои сега - предател! И аз дори си го мисля понякога, но като погледна безбройните "снимки" на десктоп средите въртящи се из нета (например linux.org.ru , linux-bg.org и т.н.) гледам гледам и.... дървения братче. И то здрава. В HIG за Гном има една сравнителна таблица - the Globe иконата показана как се използва в Джава, Аква и Гном. Познайте коя е най-впечатляваща. Е, поне не сме по-зле и от Уиндоус... ( линк ) Иконата на Гном изглежда някак.... убита, неясни цветове, на фона на тях твърде силно изразена светлосянка ( лъскаво ли е топчето ааа?). За цветовете има обяснение (линк и линк) но назрява следния въпрос у мен: аз да имам някакви проблеми с цветоусещането?
-не
Тогава защо ми се налага да виждам както би виждал някой с такива проблеми? И ако той вижда по този начин така или иначе какъв е проблемът да направим иконите цветнички? Идеята тук е да не използваме в стиловете икони с еднаква или твърде сходна форма, но с различен цветови състав защото рискуваме някой с проблемно цветоусещане да не ги различи. Отваряме обаче gnome стила с икони и какво да забележим там, имаме едни и същи по форма и размер папки но с различен цвят. Супер! При това всичките са с пепеляв сякаш остарял от времето цвят. Перфеткно.

Като капак на всичко тези които най-много използват Линукс с Гном или КДЕ в ежедневието продължават да твърдят че колкото по блед, схлупен и безцветен и без ефекти е десктопа им толкова по-добре работят. Аз някак не мога да свържа двете неща. Може би някой ще ми разясни. Това разбира се обезкуражава ентусиастите и в никой случай не привлича професионалистите. В тази връзка една интересна статия: тук.
Честно казано съм много объркан. Много неща се пишат из Интернет как това или онова трябва да стане с Гном или графиката под Линукс като цяло. Мненията са много и всичките си противоречат, в крайна сметка може би всеки като мен се хваща да прави каквото смята за правилно и накрая нищо не излиза като свят защото няма обединени усилия. А може би греша.
Аз сигурно няма да си купя Мак никога, от части заради политиката им спрямо ДРМ от части защото съм свикнал да имам определено ниво на контрол върху софтуера който използвам, до степен каквато няма да имам с OSX но нищо не се знае. Но дори слабите изпълнения с ShapeShifter могат да сложат в малкия си джоб онова което е останало като графично достойнство при Линукс. Малко ми е тъжно. Защото с толкова много разработчици и толкова малко артисти Линукс ще си остане една тясно секторна работна операционна система и нищо повече. И не че съм ЗА световно господство на Линукс-а и свалянето на Уиндоус и т.н. просто съм за идеята всеки да може да допринесе с нещо към онова което харесва, понеже аз харесвам Гном искам да направя нещо за него. Много хора са неудовлетворени от работата си, защото е скучна или еднообразна или просто не е тяхното нещо, но се налага да се работи така или иначе; за мен това е разтоварването. Да се опитам да реализирам своите идеи и Линукс с отворените си стандарти ми даде тази възможност, нима можех да закърпя някоя уиндоус програма за да видя как точно бих могъл да я стилизирам?

Интересна статия на сайта на Весо: тук
Макар да не съм напълно съгласен с него няма да скрия че модернизма ми е неприятен. Това по го кльопам.

Другата интересна новина е, че след като Quinn (аз така и не можах да разбера това мъж ли е или жена, на много места се обръщат с She към псевдонима??, ако е жена егати кефа, едно интересно и забавно нещо да има за десктопа и да ни го напише дама:) ) форкна Compiz и създаде Beryl Emerald и така нататък деривати David добави поддръжка за metacity теми в Compiz. Очарователно е как се надпреварват. За сега Beryl води, защото поддържа няколко интересни плъгина с ефекти. Надявам се след като се напишат на непотребни плъгини да седнат да помислят за нещо полезно. И за това имам някои идеи, но е рано за това, сега писачите на анимацийки и подскачащи прозорчета са във вихъра си.

Няма коментари: